Dywaniki Renault

Obecnie wybierając nowy samochód mamy do wyboru kilka opcji, jeśli idzie o rodzaj jednostki napędowej. Do dyspozycji mamy silnik wysokoprężny, jednostkę benzynową, hybrydę lub samochód dostosowany do spalania paliwa LPG/CNG. Wybór silnika jest kluczowy z punktu widzenia kosztów, jakie poniesiemy na zakup auta oraz jego eksploatację. Decyzja, który silnik powinniśmy wybrać, zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób pojazd będzie wykorzystywany.

Jaki silnik wybrać?

Dla kogo hybryda?

Hybrydy kuszą nas coraz bardziej:

  • atrakcyjną ceną,
  • prośrodowiskową koncepcją,
  • perspektywą niskiego zużycia paliwa, przekładającego się na niskie koszty.

Czy biorąc pod uwagę powyższe zalety, hybryda jest dobrym wyborem w każdym wypadku? Odpowiedź jest prosta – nie. Hybrydy spełniają świetnie swoje zadanie gównie w ruchu miejskim, który charakteryzuje się występowaniem dużej ilości korków ulicznych. Na silniku elektrycznym pojazd z napędem hybrydowym porusza się z prędkością maks. 20-30 km/h w zależności od nachylenia terenu. Z tego wynika, że poza miastem lub podczas ruchu o niezbyt dużym natężeniu z energii odnawialnej korzystamy w bardzo niewielkim stopniu, lub wcale. Warto to przemyśleć, ponieważ hybryda jest co prawda droższa od auta z silnikiem diesla średnio o kilka tysięcy złotych (co nie jest różnicą znaczącą), ale od silnika benzynowego już nawet o kilkanaście lub kilkadziesiąt. Tak duża różnica cenowa szybko się nie zwróci, jeśli profil naszego wykorzystania pojazdu nie będzie współgrał z wyborem silnika.

Silniki wysokoprężne i na LPG

Silniki diesla są co prawda w odwrocie, ale nie oznacza to, że do pewnych szczególnych zastosowań nie nadają się wprost wyśmienicie. Mowa tutaj oczywiście o sytuacji, kiedy naszym autem pokonujemy duże ilości kilometrów „w trasie”. Innymi słowy, nasz samochód jest autem służbowym, którym często wyjeżdżamy w długie podróże. Samochody na olej napędowy są droższe od benzyniaków i niewiele tańsze od hybryd, ale mniejsze zużycie paliwa poza miastem, szybko zaczyna tę różnicę niwelować, nawet jeśli cena benzyny i „ropy” jest obecnie zbliżona. Zasada jest prosta. Im więcej jeździmy, tym bardziej opłaca nam się inwestować w auto z silnikiem wysokoprężnym. Podobna zasada tyczy się samochodów na gaz. Ciężko jest dostać nowe auto „w gazie”, ale jeśli już takie znajdziemy, to musimy się liczyć, że koszt instalacji gazowej zostanie doliczony do ceny. Cena gazu cały czas idzie w górę, ale przy intensywnym użytkowaniu, w dalszym ciągu się to opłaca.

Benzyna

Auta na benzynę są obecnie najchętniej kupowanymi pojazdami. Wynika to głównie z ich ceny, o której pisano wyżej oraz swego rodzaju wielozadaniowości. Pojazdy takie dobrze sprawdzają się jako samochody do miasta, od czasu do czasu pojedziemy nimi na wakacje lub w dłuższą trasę. Prosta konstrukcja silnika (w porównaniu do ropniaka) powoduje, że naprawy nie są tak kosztowne, co rekompensuje większe zużycie paliwa. Pojazdy benzynowe najlepiej sprawdzają się jako małe auta miejskie oraz kompakty o pojemnościach 1,0-1,6 L. Tego typu silniki są ekonomiczne i niezawodne. Są one kompromisem pomiędzy wyżej wymienionymi wersjami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *